سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد رایج اسمز معکوس در تصفیه آب

استفاده از اسمز معکوس در صنایع غذایی نمونه بارز استفاده از آن است. . از کنسانتره سفیده تخم مرغ، صنایع لبنی، نشاسته و شکر، آب میوه و ژلاتین گرفته تا حذف باکتری ها و آب نمک در گوشت یا حذف الکل. برخی از کاربرد های اسمز معکوس در ادامه بیان شده اند.

تصفیه آب آشامیدنی خانگی توسط ازن ژنراتور

در سراسر جهان، از سیستم های تصفیه آب آشامیدنی خانگی، از مرحله آب شیرین کن اسمز معکوس برای بهبود کیفیت آب برای آشامیدن و پخت و پز استفاده می شود. در واقع آب شیرین کن در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد تا املاح معدنی و نمک ها را از آب آشامیدنی حذف کند. چنین سیستم هایی ( آب شیرین کن ) معمولاً شامل چندین مرحله هستند:

  • فیلتر رسوب برای به دام انداختن ذرات
  • یک فیلتر رسوب دوم با منافذ کوچکتر به صورت اختیاری
  • فیلتر کربن فعال شده برای به دام انداختن مواد شیمیایی آلی و کلر که به یک غشای کامپوزیت فیلم نازک حمله کرده و تخریب می شود.
  • فیلتر اسمز معکوس که یک غشاء کامپوزیت با فیلم نازک است.
  • یک فیلتر اختیاری کربن دیگر برای گرفتن آن دسته از مواد شیمیایی که توسط غشای اسمز معکوس حذف نشده‌اند.
  • آخرین مرحله عبور از غشا های نانو سایز و لوله پلی اتیلن انتقال اب است.
ممبران اسمز معکوس مبتنی بر غشاء به عنوان مثال اسمز معکوس و مبتنی بر حرارتی به عنوان مثال تقطیر چند مرحله ای توسط گروه فنی مهندسی اوژن اطلساسمز معکوس در تصفیه آب

در بعضی از سیستم ها پیش فرض کربن حذف شده و از غشای تری استات سلولز استفاده می شود. CTA (تری استات سلولز) یک غشاء جانبی محصول است که به یک لایه مصنوعی وصل شده و ساخته شده است تا امکان تماس با کلر موجود در آب را فراهم کند. غشای تری استات سلولز مستعد پوسیدگی نیست مگر اینکه توسط آب کلر محافظت نشود، در حالی که غشاء کامپوزیت فیلم نازک مستعد شکستن تحت تأثیر کلر است.

  • تصفیه آب روستایی: پردازنده های آب شیرین کن قابل حمل راحت برای افرادی است که در مناطق روستایی و بدون آب تمیز زندگی می کنند. افراد روستایی می توانند خود آب رودخانه یا اقیانوس را فیلتر می کنند زیرا که این وسیله برای استفاده آسان است.
  • تولید آب معدنی: در تولید آب معدنی، آب از یک آب شیرین کن عبور می کند تا آلاینده ها و میکروارگانیسم ها از بین بروند. البته از آن جایی که تمامی باکتری ها و میکروارگانیسم ها از بین نمی روند، باید در نهایت از ازون و اشعه فرابنفش استفاده کرد. اندازه منافذ غشاء بسته به نوع فیلتر می تواند از 0.1 تا 5000 نانومتر متفاوت باشد. میکروفیلتراسیون ذرات 50 نانومتر یا بزرگتر را از بین می برد. اولترافیلتراسیون ذرات تقریباً 3 نانومتر یا بزرگتر را از بین می برد.
  • استفاده برای مراکز نظامی: آب شیرین کن، به عنوان یک واحد تصفیه آب اسمز معکوس، یک تصفیه خانه آب قابل حمل در انواع مخزن grp محسوب می شود. در محوطه ها نظامی عموما به دلیل مسافت زیاد با شهر ها، آب تصفیه شده به راحتی پیدا نمی شود.. استفاده از یک سیستم آب شیرین کن (RO) کمک می کند تا آب مناطق نظامی تامین شود.
ممبران اسمز معکوس مبتنی بر غشاء به عنوان مثال اسمز معکوس و مبتنی بر حرارتی به عنوان مثال تقطیر چند مرحله ای توسط گروه فنی مهندسی اوژن اطلسسیستم آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس (RO) اوژن
  • تصفیه آب و فاضلاب: آب باران جمع آوری شده از زهکشی طوفان با پردازنده های آب اسمز معکوس تصفیه شده و برای آبیاری و یا خنک کننده های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنایع غذایی: علاوه بر نمک زدایی، اسمز معکوس یک عمل اقتصادی برای تغلیظ مایعات غذایی (مانند آب میوه) نسبت به فرآیندهای معمول عملیات حرارتی است. اسمز معکوس به طور گسترده در صنایع لبنی برای تولید پودرهای پروتئین آب پنیر و شیر غلظت بالا استفاده می شود.
  • تولید شربت افرا: در سال 1946، برخی از تولید کنندگان شربت افرا از اسمز معکوس برای از بین بردن آب موجود در شیره قبل از اینکه جوشانده جوشانده شود استفاده کردند. استفاده از اسمز معکوس باعث می شود حدود 75-90? از آب از شیره خارج شود و باعث کاهش مصرف انرژی و قرار گرفتن شربت در معرض دماهای بالا شود. البته این نکته حائز اهمیت است که آلودگی میکروبی و تخریب غشاء باید کنترل شود.
  • تصفیه شیرآبه زباله ها: در تصفیه شیرابه زباله ها به روش اسمز معکوس، عناصر معدنی مانند CaSO4 ،Si ،Fe و Ba از پساب حذف می شوند.