سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصفیه فاضلاب بهداشتی

تصفیه فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی به فاضلابی گفته می شود که در نتیجه شستشوی ظرف و لباس، استحمام و استفاده از سرویس های بهداشتی تولید می شود. میزان تولید فاضلاب های بهداشتی تحت تاثیر تعداد نفرات موجود در ساختمان ها قرار دارد که از پارامترهای مهم فاضلاب بهداشتی می توان به TDS ،TSS ،COD ،BOD و pH اشاره کرد.فاضلاب خانگی یا بهداشتی یا همان فاضلاب شهری که در نتیجه فعالیت انسانی تولید می شود حاوی میکروارگانیسم ها و مواد سمی زیادی است که چنانچه تصفیه نشود و وارد محیط زیست گردد، خطرات متعددی می تواند محیط زیست را تهدید کند و خسارات غیر قابل جبرانی را به بار می آورد. در واحد های کوچک ساخت تصفیه خانه های فاضلاب متعارف با افزایش هزینه ها و مشکلات ساخت و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه مواجه است و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، به عنوان یک واحد کوچک تصفیه ای در تصفیه فاضلاب و پساب های تولید شده در حجم های کم مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

ادارات و سازمان ها یکی از منابع اصلی تولید کننده فاضلاب بهداشتی هستند که بهتر است برای حفاظت از محیط زیست قبل از دفع فاضلاب، تصفیه شود و فاضلاب این سازمان ها به شبکه فاضلاب شهری وارد نشود.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شامل بلوئر هوادهی، دیفیوزر هوادهی، لوله ها، پمپ دوزینگ کلر، واحد انعقاد و ته نشینی، واحد زلال سازی می باشد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

بلوئر هوادهی

نوعی پمپ هوا یا به عبارتی دستگاه مکانیکی برای تنظیم جریان هوا است و دارای دو نوع سانتریفیوژ و جابجایی مثبت می باشد. دیفیوزر هوادهی یک دستگاه جدید برای ورود اکسیژن به داخل فاضلاب است که این هوادهی به فرآیند تصفیه فاضلاب کمک می کند. دیفیوزر می تواند با تشکیل حباب های هوا، اکسیژن را به فاضلاب انتقال دهد. وجود دیفیوزر کمک می کند تا باکتری های هوازی به جای باکتری های بی هوازی فعال شوند و تصفیه پساب را انجام دهند. لوله هایی که در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند از جنس های مختلف PVDF، PP، PVC و ABS می باشند. این لوله ها در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت زیاد و مواد خورنده بسیار مقاوم اند.

پمپ دوزینگ کلر

به تنظیم غلظت کلر به کار رفته در سیستم تصفیه فاضلاب کمک می کند. استفاده از دوز مناسب کلر می تواند به حذف عوامل بیماری زا از آب کمک کند. واحد انعقاد محلی برای اضافه کردن یک سری ترکیبات شیمیایی به پساب می باشد که این ترکیبات شیمیایی قابلیت انعقاد و لخته کردن پساب را دارند. نحوه عمل این مواد شیمیایی به این شکل است که این مواد  بار الکتریکی ذرات را خنثی می کنند و سبب انعقاد و ته نشینی ذرات موجود در فاضلاب می گردند.

واحدهای ته نشینی


جهت رسوب گذاری در طی فرآیند تصفیه فیزیکی آب به کار گرفته می شوند و این واحد ها به حوضچه هایی برای حذف جامدات مجهز هستند. در این واحد ها از نیروی جاذبه زمین برای از بین بردن مواد جامد معلق در آب استفاده می شود. واحد زلال سازی به عمل شفاف سازی آب می پردازد. این شفاف سازی سبب تمیز و زلال شدن آب می گردد. در واقع در این واحد ذرات معلق از آب حذف می شود تا آب زلال گردد.

لجن فعال یا مخزن هوادهی

از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بهداشتی یا صنعتی می توان به فرآیند لجن فعال اشاره کرد که در این روش با استفاده از هوادهی و فرآیند های بیولوژیکی تصفیه صورت می گیرد. یکی از بخش های جدایی ناپذیر سیستم های تصفیه فاضلاب بیولوژیکی، تجزیه هوازی است. تصفیه فاضلاب از طریق هوادهی به کاهش آلاینده ها از طریق تجزیه هوازی آلاینده کمک می کند.  دکتر گیلبرت فاولر از دانشگاه منچستر برای اولین بار در سال 1912 فرآیند لجن فعال را با استفاده از بطری فاضلابی که در آن جلبک رشد کرده بود را مورد بررسی قرار داد و متوجه تاثیر بسیار مثبت این فرآیند روی تصفیه فاضلاب گردید. به همین جهت تصمیم گرفت تحقیقات خود را در سطوح بسیار وسیع تر انجام دهد و سعی کرد عمل اکسیژن دهی را به پساب انجام دهد و مشاهده کرد بعد از مدت یک ماه مواد موجود در پساب نیتراته شدند. در روشی که دکتر گیلبرت فاولر به کار گرفته بود لجن فعال شد و سبب تمرکز میکروارگانیسم های بیولوژیکی شده بود. دکتر فاولر نتایج پژوهش خود را در سال 1914 در نشریات علمی منتشر کرد و بعد از دو سال این روش برای تصفیه فاضلاب اجرایی و به کار گرفته شد. در این روش میکروارگانیسم های هوازی فعال می شوند و مواد آلی موجود در آب را تجزیه و لخته می کنند. در نهایت این لخته رسوب می کند و می توان این رسوب را حذف کرد و مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل می شود. بعد از اتمام جنگ جهانی اول این روش به کل دنیا معرفی شد و برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به کار گرفته شد.
پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی