سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی جز دسته فاضلاب های پر خطر برای محیط زیست محسوب می شود. برای مثال فاضلاب حاصل از صنایع فلزی که به تولید قطعات فلزی می پردازد مقادیر زیادی عناصر سنگین مانند نقره، جیوه، کروم، مس، کادمیوم و نیکل وجود دارد که بررسی ها نشان می دهد این عناصر از آلاینده های سرطانزا محسوب می شوند و اثرات خیلی بدی روی ژنتیک افراد می گذارند. یا در صنعت لبنیات هم مقدار زیادی چربی از این صنعت وارد محیط زیست می شود که اثرات بدی را روی محیط زیست و موجودات زنده دارد به همین جهت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی از ضروریات این صنایع می باشد. در صنایع مختلف مانند پوشاک، مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی و … آب زیادی برای تولید محصول به کار گرفته می شود که در نهایت وارد فاضلاب  می شود. فاضلاب صنعتی به پساب تولید شده در کارخانجات و صنایع مختلف گفته می شود که بر اساس نوع محصولی که آن کارخانه تولید می کند فاضلاب صنعتی می تواند دارای کمیت و کیفیت متفاوتی باشد. فاضلاب صنعتی را می توان با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به آب فاقد خطرات زیست محیطی تبدیل کرد و به چرخه محیط وارد کرد.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

برای طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی لازم است نوع پساب و مواد موجود در پساب در ابتدا مشخص شود. تجهیزات و ملزومات پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی تحت تاثیر نوع صنعتی که قرار است برای آن تصفیه صورت گیرد، قرار دارد. نکته بعدی که باید برای پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مورد توجه قرار گیرد بحث قیمت و هزینه تمام شده آن است. در تهیه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی سعی بر این است که تجهیزات با کیفیت و کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال هزینه تمام شده برای پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مناسب و به صرفه باشد.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی - گروه مهندسین مهاب - تصفیه فاضلاب صنعتیطراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

ضرورت تصفیه فاضلاب صنایع

در گذشته برای تصفیه فاضلاب صنعتی از سیستم های سنتی استفاده می شد که خیلی کار آمد نبودند و پساب مستقیما وارد محیط می شد، در حالی که امروزه پیشرفت زیادی در خصوص تصفیه فاضلاب صنعتی صورت گرفته است و تصفیه در محل مورد نظر صورت می گیرد و با فاضلاب شهری مخلوط می شود تا راندمان تصفیه به 99 درصد افزایش پیدا کند. با توجه به اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی سرمایه گذرای های کلانی در خصوص تصفیه پساب صنعتی صورت گرفته است.

اهداف استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

حذف و تصفیه نمک: پساب صنعتی حاوی یون های نمکی حل شده است که باید با روش تصفیه این یون های نمکی حذف گردد.  آب نمک صنعتی حاوی یون های مانند منیزیوم، کلسیم، فلزات سنگین و غیره هستند که برای تصفیه این عناصر به تجهیزات خاصی نیاز است. تصفیه آب نمکی به فناوری ها و تجهیزات خاصی نیاز دارد که شامل : فرایند های فیلتراسیون غشایی مانند اسمز معکوس، فرایند تبادل یونی مانند تبادل کاتیون اسید ضعیف یا الکترودیالیز، فرایند های تبخیر مانند کنسانتره آب نمک و بلور ساز ها نیاز دارد. بلور ساز ها با استفاده از فشار بخار و فشار بخار مکانیکی برای امر تصفیه مورد استفاده قرار می گیرند.

 
پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به روش MBBR

حذف جامدات: با استفاده از تکنیک های ته نشینی ساده می توان برای حذف مواد جامد استفاده کرد. حضور مواد جامد ریز معلق در آب فاضلاب مشکلات زیادی را برای دستگاههای صنعتی ایجاد می کند. برای حذف جامدات از فیلتراسیون و یا تصفیه مجدد استفاده می شود. یکی از اهداف تصفیه فاضلاب صنعتی حذف مواد جامد مانند مواد آلی، مواد زاید و ماسه سنگ می باشد. از روش های متداول برای حذف مواد جامد از فاضلاب صنعتی می توان به شناور سازی با هوای محلول، ته نشینی اولیه (شفاف سازی)، غربالگری مخزنی و فیلتر ت کمربندی یا همان غربالگری ریز اشاره کرد.

حذف روغن ها و گریس ها: یکی از مراحل تصفیه پساب حذف روغن و گریس از پساب می باشد. روغن های مورد استفاده در فاضلاب صنعتی شامل روغن سبک یا روغن سنگین، روغن امولسیون می باشد که به آن ها روغن محلول نیز می گویند. از جدا کننده های روغن می توان به جدا کننده روغن مانند API، DAF ، مخازن یا چاله های گرانشی، تصفیه شیمیایی از طریق DAF ها، فیلترها، سانتریفیوژها و هیدروسیکلون ها اشاره کرد.

حذف مواد آلی تجزیه پذیر: سموم دفع آفات یا آنتی بیوتیک ها، ضد عفونی کننده ها، مواد تمیز کننده می تواند اثر بسیار بدی را روی سلامت انسان داشته باشد به همین جهت لازم است این مواد بوسیله روش های مختلف تصفیه از فاضلاب جدا شوند.

حذف مواد آلی تجزیه پذیر: در فاضلاب صنعتی مواد ضد عفونی و تمیز کننده، آنتی بیوتیک، سموم دفع آفات نیز وجود دارند که می تواند اثرات بدی روی سلامت انسان داشته باشد و به همین جهت لازم است این ترکیبات از فاضلاب حذف شوند. تصفیه مواد آلی تجزیه پذیر با منشا جانوری و یا گیاهی با استفاده از فرایند های طولانی مدت صورت می گیرد. برای حذف مواد آلی تجزیه پذیر از لجن فعال یا صافی های چکنده استفاده می شود. دفع مواد آلی مصنوعی مانند داروهای شیمیایی ، سموم دفع آفات، محصولات حاصل از تولید کک، حلال ها، رنگ ها که خیلی سخت تصفیه می شوند با روش اکسیداسیون پیشرفته، جذب، انجماد، تقطیر و ازن زنی صورت می گیرد.
دفع اسید ها و قلیا ها: با استفاده از شرایط کنترل شده می توان اسید ها و قلیا ها را خنثی کرد. در نتیجه خنثی سازی این ترکیبات رسوباتی حاصل می شود که این رسوبات جامد با توجه به اینکه سمی و خطرناک اند به تصفیه نیاز دارند و باید حتما از پساب صنعتی حذف شوند.

دفع مواد سمی: مواد سمی موجود در پساب صنعتی شامل مواد آلی، اسید ها، بازها، فلزاتی مانند روی، نقره، کادمیوم، آرسنیک یا تالیم و…، عناصر غیر فلزی مانند آرسنیک یا سلنیوم به طورکلی در برابر فرایند های بیولوژیکی مقاوم هستند مگر در مواردی که به صورت رقیق در آیند. رسوب فلزات را می توان با تغییرات PH و یا با استفاده از سایر مواد شیمیایی انجام داد. مواد الی محلول طی فرایند اکسیداسیون پیشرفته را در فاضلاب می سوزانند.

اهداف استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتیاهداف استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی