سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخازن نگهداری و ذخیره آب و سیالات

مخازن،‌ ظرف هایی هستند که از آن ها برای انبار کردن مواد، مایعات و سیالات، تحت شرایطی که هیچ گونه نفوذی نداشته باشند استفاده می شود. در واقع این مواد و سیالات را برای این که تحت شرایط محیطی دچار کاهش کیفیت نشوند در مخازن قرار می دهند. البته که وظیفه اصلی مخازن انبار کردن و نگهداری است. مخازن، در صنایع کاربرد های مختلفی دارند، در صنایع پتروشیمی، از مخازن برای نگهداری گاز، نفت و ... استفاده می شود. در صنایع تصفیه آب و پساب نیز از مخازن برای نگهداری آب استفاده می شود و مخازن مورد استفاده در این صنعت از مخازن نگهداری آب گرفته تا سپتیک تانک ها و مخازن ذخیره پساب متنوع است.

 مخزن آب پلی اتیلن

پلی اتیلن،‌پلی تن، پلی اتن، ماده ای پلیمری، ساخته دست بشر است. از این پلیمر در ساخت پلاستیک، ظروف یک بار مصرف، غشا ها و .... استفاده می شود. همانطور که از اسم این مخزن مشخص است، جنس آن ها از پلی اتیلن است. امروزه به دلیل مقاومت بالای این مخازن در برابر خوردگی و مقرون به صرفه بودن، گزینه مناسبی است. مقاومت دمایی این مخازن نیز تا 110 درجه سلسیوس بوده و در دماهای بالاتر مقاومت دمایی ندارند. این مخازن برای هیدرو کربن های هالوژنه مناسب نیست.

مخزن پلی اتیلن (polyethylene tank)  بیشتر برای نگهداری و حمل و انتقال آب و هر نوع سیال سازگار دیگری کاربرد دارد. لوله پلی اتیلن معمولا در صنایعی نظیر صنعت ساختمان برای نگهداری آب، صنعت کشاورزی برای ذخیره سازی و نقل و انتقالات سموم ، همچنین در صنایع شیمیایی جهت ذخیره سازی مواد شیمیایی استفاده می شود.

 

مخازن مواد شیمیایی پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن یا همان پلی پروپن، یک پلیمر ترموپلاستیک است و از مونومر های پروپیلن تشکیل شده است. این جامد ساختاری نیمه بلوری دارد و از پلی اتیلن مقاوم تر است. مقاومت دمایی پلی پروپیلن نیز از پلی اتیلن بیشتر است. مخازن پلی پروپیلن برای دماهای بالا مناسب تر هستند. مخازن پلی پروپیل به دلیل مقاومت مناسبی که در برابر خورندگی مواد شیمایی بازی و اسیدی دارند برای ذخیره سازی و انتقال سیالات در دماهای پایین تا 110 درجه استفاده می شود.